2019. augusztus 29., csütörtök

Kedvencünk a málna





Úgy hozta az élet, hogy gyönyörű szép termelői málnához jutottam, jó áron.


10 kg málnát vettem és a délutáni programom ennek a feldolgozása volt.
A málna kényes portéka, így nem lehet tartigálni, hogy majd ekkor vagy akkor feldolgozzuk. Akkor kell azonnal, mikor hazaviszi az ember.  Így hát neki is láttam, amint hazaértünk. Első körben előszedtem a már eldobozolt Weninger ivólékészítőt.



Tehát a Weningerrel ivólé készült, pontosabban ivólé és szörp, olyan bolti állagúra hasonlító, de mégsem pont olyan. Eleve nem tartalmaz a házi tartósítót, állomány javítót, színezéket, stb., na meg nem is annyira édes, ragadós.

Weninger ivólé/szörp
Kimértem 6 kg málnát, amit az ivólékészítő kosarába tettem.
Az automatába öntöttem 10 l vizet. Felhelyeztem a lékészítőt a gépre.
Beállítottam „Entsaften”- re és 60 percre. Elvileg a táblázat szerint a málnának 30 perc kell, de én majdnem mindig és minden gyümölcsnél megduplázom ezeket az időket.

Közben, amíg a gép dolgozott folytattam a munkát a maradék 4 kg - al

Következő, ami készült a málnából 3 adag krémleves-alap.


Hozzávalók 1 adaghoz:
  • 350 g málna
  • 2 mk vaníliás cukor
  • 3 ek nádcukor
  • 1 csipetnyi só
  • 2 dl víz
  • 2 csepp citromaroma

Elkészítés:
A hozzávalókat a Magtej és leves készítő gépbe tettem, természetesen adagonként, nem egyszerre a 3 adagot, mert az nem fér bele. Leves programot kapcsoltam.



Mikor elkészültek az adagok, megkóstoltam, hogy szükséges-e utóízesíteni, de nekem megfelelt így az íze, tehát nem kellett hozzá pluszban cukor sem.
A leves alapot üvegekbe töltöttem, majd ELLA kuktában kézi beállításon 2 perc alatt kidunsztoltam.



Mivel még jócskán volt mit tennem, mikor lejárt a kukta, kikapcsoltam és hagytam, had pihenjen.

Jöhet a következő móka.

A maradék málnát lassú préssel dolgoztam fel.
Ebből szintén ivólé és szörp készült.



Lassú préssel rostos levet tudunk készíteni. Hála a lassú présemnek a málnát könnyedén vitte, egyszer sem kellett szétszednem, tisztítani, nem tömődött el a magoktól. Sajnos nem minden prés alkalmas az apró magvasok préselésére.



Mikor kinyertem az összes levet, kimértem 1 litert. Ebből lett a rostos ivólé, amihez adtam 9 dl vizet és 10 ek cukrot. Elkevergettem, majd üvegekbe töltöttem, amiket koronazárral zártam le.



A szörphöz Koronás szirupcukrot használtam A szirupcukrot 8 dl vízben feloldottam, melegítve a tűzhelyen. Mikor elolvadt a cukor, hozzáadtam a kinyert málnalevet és jól összemelegítettem. A keletkező habot leszedtem, majd üvegekbe került a szörp.

Időközben lejárt az ivólékészítő is, tehát a munka nem állhatott meg egy percre sem.



Az ivólé készítőről leemeltem a kosarat, a gyümölccsel és kicsit félretettem, a befőzőautomata tetejébe. Így a benne maradt lé össze tudott gyűlni még a tetőben.

Egy nagy fazékba leeresztettem a kinyert gyümölcslevet.

Kimértem 2,5 litert belőle. Tettem hozzá 6 ek cukrot, kevergettem oldódásig, majd üvegekbe töltöttem, amiket szintén koronazárral zártam le. Szépen sorakoztak már a tele üvegek.

A megmaradt léhez szintén Koronás szirupcukrot oldottam fel 9 dl vízben, majd ehhez is hozzáöntöttem a levet, kicsit együtt melegítettem, amíg kidobta a habot, amit leszedegettem. Üvegbe töltöttem ezt a szörpöt is.

A befőző automatának az aljába visszatettem a rácsot, majd beleraktam a megtöltött üvegeket, szörpöket és az ivóleveket. Na persze nem fért bele mind, így a rostos ivólé még várakozott kicsit a pulton.



80 fokon 20 percig dunsztoltam. Mikor lejárt a gép kiszedtem, és beraktam a rostos leveket szintén 80 fokra és 20 percre.

Amíg az első adagot dunsztolta a gép, neki álltam az ivólé készítésnél megmaradt gyümölcs feldolgozásának.

Van nekem egy jó kis passzírozóm, kézi, amit bevetettem most. Átpasszíroztam a málnát, megszabadítva az apró magoktól. Utólag gondolva gyorsabb lett volna a lassú présen átnyomatni, de mindegy, majd legközelebb.

Tehát átpasszíroztam a málnát. Megmértem, és a súlyhoz igazítva adtam hozzá cukrot és egy eperhez való lekvárzselésítőt. A pép 2100 g lett, így kapott 1 kg cukrot.

Összeforraltam, forrástól 5 percig főztem, majd üvegekbe töltöttem a kész lekvárt. Minden üveget töltés után azonnal zártam, majd fejre állítottam.
Mindeközben, amíg dolgoztak a gépek, én folyamatosan mosogattam az edényeket, amik kiürültek, hogy ne álljanak nekem ott toronyban.

Délután 4 órakor álltam neki a málnának, este 8-ra már fel voltak címkézve az üvegek, rendbe raktam a konyhát is.
Nem kis futam volt, de megérte.


Tehát, a 10 kg málna végeredményei:
  • 2,75 l ivólé – Weningerrel
  • 2 l ivólé – Lassú préssel
  • 3,6 l szörp – Weningerrel
  • 2,5 l szörp – Lassú préssel
  • 1,2 l Krémleves-alap
  • 2,35 l lekvár, az ivólé készítőnél maradt málnából
  • + a félretett málna a habhoz 
Nem minden mozzanatról készült most fotó, de remélem így is érthető a leírás.

Málnahab




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése