2019. szeptember 25., szerda

Thai bazsalikom - édes bazsalikom




A lilával belehelt zöld levelek íze ánizsra és édesgyökérre emlékeztet, édes bazsalikomnak is nevezik.

A szára sötétlila, virága lilásrózsaszín.

Használható frissen, vagy főzéshez – ha főzzük, csak a végén adjuk az ételhez, hogy megmaradjon kivételes aromája.

Vetés tavasz közepén. Ne takarjuk be, FÉNYRE CSÍRÁZIK!

Egyéves növény. 40-50 cm magas, meleg- és fénykedvelő. Levelei közepes méretűek, virágai rózsaszínek. Kiváló aromájú.

Mártások, saláták kedvelt fűszere. Teája idegnyugtató.

Felhasználás: kétszer vághatjuk, júliusban és szeptemberben, a virágzás kezdetekor.
Halételek, kolbászáruk, növényi ecetek, ecetes és vizes uborka ízesítéséhez használhatjuk.
Főtt ételekhez a főzés utolsó perceiben kell hozzáadni.
Íze a legjobban citrommal és fokhagymával kombinálva érvényesül.

Vetés ideje palántaneveléshez: április-május első fele,
Vetés szabad földbe: április második fele - május második fele
Kiültetés szabad földbe: május második fele-június első fele
Betakarítás ideje szabad földön: június második felétől szeptember második feléig

A növény cseranyagai és illóolajai a felfúvódást csökkentik, valamint gyomorrontás esetén segítenek. A bazsalikomnak ismeretes étvágyjavító, szélhajtó, köhögés csillapító hatása. Ismert vizelethajtó hatása is, bár ritkán alkalmazzák erre a célra. Jó idegerősítő. A gyógynövény csökkenti a magas vérnyomást, és megvéd a stresszes állapot kialakulásától. A növény leveléből kinyert lé bőrgyulladások és rovarcsípések gyógyítására alkalmazható. Antibakteriális hatása miatt torokgyulladásoknál öblögető szerként, kenőcsökben nehezen gyógyuló sebekre alkalmazzák.
Tea: Forrázzunk le 1 csésze vízzel 1 teáskanálnyi szárított bazsalikomot, hagyjuk állni 10-15 percig, majd szűrjük le.
Köhögés csillapítására, idegnyugtatásra, étvágy javításra, vizelethajtásra isszák.

Ma levágtam és elkezdtem szárítani a Thai bazsalikomot.









Tőben levágtam a teljes bokrot. 


























Megmostam, jól leráztam a vizet róla, majd lecsipkedtem a leveleit egy tálba.







Mire végeztem, megtelt a 4 literes tálam és teljesen megszáradt, így mehetett egyből az aszalótálcákra.







Beállítottam az aszalót 40 fokra és 3 órára.
Kb. ennyi elegendő lesz, hogy teljesen megszáradjon és morzsolható legyen.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése